[persbericht]

Station 1 introduceert nieuw retailtainment concept om aantrekkingskracht van winkelbestemmingen aan te jagen

Amsterdam, 24 maart 2021 – Om post-corona de aantrekkingskracht van winkelbestemmingen te vergroten en verdere leegstand te helpen voorkomen, introduceert Station 1, producent en exploitant van hoogwaardige bezoekersattracties, een nieuwe activiteit: footfall-as-a-service.

Station 1 realiseert fysieke attracties en experiences die mensen online niet kunnen beleven. Deze attracties, die door miljoenen mensen werden bezocht, zijn ontwikkeld met permanente of wisselende content en komen meestal tot stand in samenwerking met grote, internationale merken. Door onder meer de duur en oppervlakte aan te passen, maakt Station 1 dergelijke publiekstrekkers nu ook geschikt voor winkelbestemmingen. Daarnaast ontwikkelt zij compleet nieuwe attracties, afgestemd op locatie en doelgroep. Zo ontstaat de mogelijkheid om het winkelend publiek bijzondere ervaringen te bieden en worden winkelcentra levendiger en aantrekkelijker. Bezoekersaantallen nemen toe, de verblijfsduur wordt verlengd, de economische impact vergroot, en nieuwe doelgroepen worden aangetrokken.

Peter Tabernal, CEO en oprichter van Station 1: “Door entertainment-activiteiten toe te voegen, helpen we winkelbestemmingen te transformeren van consumentencentra naar gemeenschapscentra. Wij laten internationaal al vele jaren zien dat we met onze activiteiten een groot publiek op de been krijgen. Door onze expertise aan te bieden met footfall-as-a-service, schieten we eigenaren en beheerders van winkelcentra te hulp, juist in deze complexe tijd. Zo helpen we veel mensen naar de winkelcentra te dirigeren en krijgt het begrip funshoppen een geheel nieuwe lading.

Leegstand winkels neemt fors toe

De effecten van de verschuiving van fysieke verkopen naar e-commerce werden al voor het uitbreken van de Covid-19-pandemie zichtbaar in de winkelstraat. De verwachting is dat, nu de pandemie langer duurt en meer consumenten gewend zijn geraakt aan online winkelen, het koopgedrag blijvend is veranderd. De winkelleegstand neemt volgens een recente analyse door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) fors toe tot 40% in 2022, waardoor de aantrekkelijkheid en levendigheid van winkelbestemmingen sterk afnemen.

Retailtainment zorgt voor positief effect op levendigheid en aantrekkingskracht

Retaildeskundigen en internationale exploitanten van grote winkelcentra zijn het erover eens dat entertainment een cruciale toevoeging aan de retailmix vormt om de levendigheid en aantrekkingskracht van winkelcentra te stimuleren. Retailtainment (samenvoegen van retail en entertainment) draagt er onder meer ook aan bij om waardedaling van winkelbestemmingen te verminderen.

Over Station 1

Station 1 ontwikkelt visitor attractions en adviseert wereldwijd houders van Intellectual Property (IP), culturele instellingen en commerciële organisaties, merken, overheden, vastgoedontwikkelaars en winkelbestemmingen op het gebied van Location Based Entertainment en andere entertainmentprojecten.

Het bekroonde team van Station 1 is onder meer verantwoordelijk voor de realisatie van publieksattracties Body Worlds in Amsterdam en Londen, de reizende Meet Vincent van Gogh Experience in samenwerking met het Van Gogh Museum en The Art of the Brick, de grootste tentoonstelling van LEGO®-kunst ter wereld, tijdelijk te zien in een voormalig warenhuis van Hudson’s Bay in de Kalverpassage in Amsterdam.